dag 9: De Goudmijn - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu dag 9: De Goudmijn - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu

dag 9: De Goudmijn

Blijf op de hoogte en volg Harold

10 Februari 2017 | Burkina Faso, Garango

Naar deze dag had ik uitgekeken. We gingen namelijk naar een goudmijn. Geen idee wat ik mij ervan voor moest stellen.

Maar allereerst gingen we het kleermakers atelier bezichtigen. Dit lag naast het huis van Florentien en bestond ook uit diverse gebouwen. Met dit project was ze begonnen. Hier worden jonge meiden en jongens opgeleid tot kleermaker, zodat ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Er is ook recentelijk een atelier gebouwd, die afgestuurde leerlingen kunnen gebruiken als werkplek. In hun eigen woonomgeving is dit niet altijd mogelijk of men heeft geen geld om een eigen naaimachine aan te schaffen.

In het atelier lagen mooie en goed afgewerkte overhemden. De kleur stelling was mij toch iets te bont om in Nederland aan te doen.

Om 9:30 uur hadden we een afspraak bij het lyceum voor een rondleiding. Het lyceum is 5 jaar geleden gebouwd. Het is inmiddels overgedaan aan een internationale katholieke orde, die de school nu beheerd en runt. We werden vol enthousiasme rondgeleid en in de diverse klassen ontvangen. Dit was overigens bij elke plek die we bezochten het geval.

Daarna begonnen we aan de lange maar zeer mooie rit naar de goudmijn. De rit duurde ruim 1.5 uur over onverharde weg. Bij het stadje Comtega verlieten we de weg en volgden we padjes. Het landschap was prachtig. Zo nu en dan kwamen we wat mensen tegen en vroegen we of we ons nog steeds op het juiste pad bevonden.

Uiteindelijk kwamen we bij een verzameling van hutten en overkappingen aan, waar men het gewonnen zand aan het spoelen was om zo de goudvlokken te segregeren.

We mochten bij een goedzoeker het wasproces bekijken en hij liet trots enkele goudvlokken zien. Er was relatief weinig activiteit gaande omdat het vrijdag was. In dit deel van het land is de vrijdag een vrije dag voor het moslim deel van de bevolking.

Enkele minuten lopen van de nederzetting kwamen we bij het mijn gedeelte aan. Hier waren diepe holen in de grond zichtbaar waar men stenen en aarde naar het oppervlak bracht om later te spoelen. Het zag er niet uit alsof er veel goud gewonen werd.

Er waren wat "kompels" bezig. Uiteraard hadden ze alleen oog voor Daphne. Iedereen wilde met haar op de foto. Er zatten wat mannen diep in de grond om aarde en gesteente los te kappen. Men vertelde dat er gisteren nog een schacht was ingestort en er 2 mannen gewond waren geraakt.

Florentien, Jose en Rikki zatten al in het mijnwerkers cafe. Ze schonken ook sterke drank. Dit vond gretig aftrek bij de mijnwerkers. Wij hielden het maar bij een Brakina. Die smaakte goed!

De terugtocht was wederom mooi. Toen we door het stadje Comtega reden was net de moskee uit. We werden letterlijk verzwolgen door de mensen massa.

Na de Siësta wat geklust in het vriendenhuis. Voor het avond eten nog wat Brakina gehaald en de dag weer met z'n allen afgesloten.

• 11 Februari 2017 - 21:42

Kees En Karin Van Hest:

Was weer een interessante dag voor jullie.
    Wij kregen net een telefoontje van Annelies van Korven, (die kent Florentine ook heel goed)
    Zij gaan geld ophalen voor een waterput bij het leyceum. Zij vroeg of jullie foto's willen maken op de plek waar die waterput moet komen. Dan kan zij aan de gulle gevers laten zien waar die put geboord gaat worden.
    Vertrekken jullie maandagochtend weer naar Ouagadougou?
    Fijne dag nog morgen.
    Kees en Karin