dag 8: Ouamne et Le Barage - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu dag 8: Ouamne et Le Barage - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu

dag 8: Ouamne et Le Barage

Blijf op de hoogte en volg Harold

09 Februari 2017 | Burkina Faso, Garango

Ouamne, dit was het dorp wat we vandaag bezochten. Hier heeft Florentien een waterput, basisschool, consultatiebureau en ziekenhuis gebouwd. Dit was haar eerste project buiten het kleermakers atelier in Garango. Daar zouden we morgen gaan kijken.

Met veel trots liet ze ons deze gebouwen zien. Allereerst heeft ze de waterput laten bouwen. Het is gebouwd door de lokale bevolking en zij heeft de middelen verschaft. Met het water van deze put konden stenen gemaakt worden om de school me te bouwen. De school is in 1995 gebouwd en bestond uit 3 lokalen. Inmiddels zijn er provisorisch 3 gebouwen bij gezet omdat er meer kinderen naar school gaan. De kinderen zongen een liedje voor ons en we hadden enkele dozen bordkrijt en wat schrijfplankjes bij, die we aan het hoofd van de school overhandigde

Bij het consultatie bureau werden er kinderen gewogen en gemeten. Er lagen 2 vrouwen, die in verwachting waren, in een ziekenzaal. We werden rondgeleid en mochten de babi's vasthouden. Ook deelde we hier kinderkleding uit, die met veel plezier in ontvangst genomen werden. In het ziekenhuis lagen op dat moment geen patiënten. Zowel het consultatiebureau als het ziekenhuis dateren uit 2001.

Uiteraard kon een bezoek aan de "chef" Sebre van Ouamne niet uitblijven. De man liet zijn huisje en bijgebouwen zien. De vrouwen & kinderen verzamelde zich om aan ons voorgesteld te worden.

De "chef" had ook in de school Frans geleerd. We werden tijdens vertrek weer uitbundig uitgezwaaid.

Na de siësta reden we naar het locale meer, wat hier "le barage" genoemd wordt. Het meer zelf heeft kennelijk geen naam. We zagen hoe de zon onderging in het water. Ook hier huisde er krokodillen. Dus het was oppassen geblazen! Na het nemen van diverse foto's was het weer tijd voor het avondeten. Maar niet voordat we bij een barretje stopte voor een Brakina tegen over het lyceum. De straat is overigens naar Florentien vernoemd; Rue de la Florentien.

Morgen gaan we naar de goudmijn. Het bleef nog lang onrustig op het terras!

• 11 Februari 2017 - 11:44

Karin Van Hest:

Ben je weer beter Harold?
    Toen wij er waren waren er ook moestuintjes bij de barage, zijn die er nog?
    Met emmertjes en calabassen haalden ze water uit het meer om de plantjes nat te sproeien.
    En heb je ook al zo'n "lekkere Tho" gegeten???
    Als je thuis komt krijg je echt een cultuurschok te verwerken!
    Nog veel plezier en groeten voor jullie allemaal.
    Kees en Karin

• 11 Februari 2017 - 18:00

Nellie:

Wat primitief is het daar. Een wereld van verschil met de scholen hier. Waar in ieder lokaal een of meerde computer staat.