dag 10: De Adoptiekinderen - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu dag 10: De Adoptiekinderen - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu

dag 10: De Adoptiekinderen

Blijf op de hoogte en volg Harold

11 Februari 2017 | Burkina Faso, Garango

Scholing is voor elk land en generatie erg belangrijk. In Burkina Faso is dat echter nog niet zo vanzelfsprekend.

In samenspraak met het weeshuis van Garango is er een soort "adoptie" systeem opgezet. Via dit systeem worden weeskinderen of kinderen met ouders zonder enige financiële middelen, geldelijk gesteund om naar school te kunnen gaan. De jaarlijkse bijdrage bedraagt 100 euro (ongeveer 65.000 Sefa) per jaar. 22.000 Sefa is nodig voor het schoolgeld. De rest word gebruikt voor de familie zodat de verleiding om te stoppen met de studie niet te groot is.

De selectie van de kinderen gebeurd door de leiding van het weeshuis en de prestaties worden zorgvuldig gevolgd. Bij onvoldoende prestaties word de toelage gestopt.

Zowel Rikki, Daphne en Jose hadden al een dergelijk kind geadopteerd. Vandaag zouden deze kinderen bij Florentien op bezoek komen. Van de 6 kinderen die verwacht werden, kwamen er 4 opdagen. Ze werden voorzien van schoolspullen, kleding en een financiële toelage.

Uiteraard werden er ook foto's gemaakt. Het adoptiekind van onze overburen (Piet en Joke Jakobs) was er ook. Deze voorzagen we uiteraard ook van allerlei spulletjes en de foto werd direct naar de "adoptie" ouders in Nederland gestuurd.

Het "adoptie" kind van Cees en Riet Jakobs kwam niet opdagen. Wellicht alsnog morgen.

Na de siësta deden we nog wat boodschappen en liepen we nog maar eens over de markt. De markt word hier elke derde dag gehouden. Dus er is geen vaste dag.

Om 17:45 uur was het tijd om naar de kerk te gaan. Vandaag was het een Franse mis, die muzikaal werd aangekleed door een zangkoor. Op de zondagen zijn de kerkdiensten in de Bissar taal en wordt er meer traditionele Afrikaanse muziek gemaakt met drums en tam tam geluiden.

De kerkdienst duurde ongeveer 2 uur. De ambiance van muziek, gezang en het enthousiasme van de kerkgangers was een mooi schouwspel om te zien en horen. Er werd uitbundig gezongen en meegedeind met de muziek.

Na de kerkdienst dronken we nog een borrel voordat we begonnen aan het avondeten. Het was al laat (na tienen) toen we terugreden naar het vriendenhuis waar we ons allen opfriste alvorens we buiten op het terras de dag weer doornamen. Uiteraard met een Brakina.

• 12 Februari 2017 - 17:00

F.j.l. Corstjens :

Jonge , Jonge , wat een BELEVENIS, !
    Als je in je JEUGD goed oppast , komt het LATER allemaal goed .

Beste reisgangers nog heel veel vacantie plezier gewenst. Tiny , Frans. ,

• 12 Februari 2017 - 18:49

Miranda:

Een hele belevenis. Ben je weer even met beide brnen op de grond gezet. Brseffen dat eij het toch zo slecht niet hebben! Groetjes uit Boca.

• 12 Februari 2017 - 20:01

Arja Teeuwen:

Bedankt voor je reisverslag,wij waanden ons weer even in Garango bij Florentine.
    Voor morgen een goede terugreis en vlucht, ook voor je reisgenoten.
    Wil je Florentine van ons de hartelijke groeten doen. En dat we al weer uitkijken naar een volgend bezoek.

Groetjes Wim en Arja Teeuwen.

• 12 Februari 2017 - 21:55

Lisette:

Weer mooi om te lezen en ik heb de foto laten zien hoor Harold!!

• 13 Februari 2017 - 16:59

Nency Corstjens:

Hoi Harold,

Dit is echt een aparte belevenis geweest, dit ga je nooit meer vergeten. Nu weet je inderdaad wat je hebt,
    maar ik geloof dat de mensen daar ook niet ongelukkig zijn zo op de foto's te zien. Ze hebben natuurlijk geen
    luxe en eerder armoede maar ze zijn wel content. Maar goed foto's kunnen natuurlijk bedriegen. Ik ben
    benieuwd hoe jij het allemaal ervaren hebt. Maar dat zullen we vast wel te horen krijgen als je weer terug bent. geniet nog van de laatste dag en tot gauw

groetjes nency

• 13 Februari 2017 - 22:12

Nellie:

Fijn dat op deze manier kinderen meer kans hebben op een betere toekomst. Je vertelde me dat de kerkdienst idd 2 uur heeft geduurd. Hopelijk heb je er van genoten. Nu op naar te terugreis naar Nederland. Tot dinsdag ochtend! Gr van Stijn, Daan en Nellie X