Dag 2: Juseret naar Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu Dag 2: Juseret naar Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu

Dag 2: Juseret naar Nevers

Blijf op de hoogte en volg Harold

27 September 2017 | Frankrijk, Nevers

De nacht was koud geweest en het was qua temperatuur een beproeving. Na een douche gingen we zonder ontbijt op weg. We zouden onderweg wel wat eten. Dat viel tegen er was niet veel open. Uiteindelijk belande we bij een Macdonald.

Rond 09:30 arriveerde we in het plaatsje Avoith. Avioth is een bedevaartsoord sinds de 12e eeuw een ligt in Frankrijk een paar kilometer van de Belgische grens.. We bezochten de grote basiliek, de Notre Dame d'Avioth, met romaanse en gotische elementen. De kerk, die dateert van rond 1250 werd in 1993 tot Basiliek verheven door paus Johannes Paulus II.

Vanaf Avoith reden we door uitgestrekte en licht glooiende akkerlandschappen met kleine dorpjes met hier en daar een grote graansilo. We reden kilometers zonder ook maar iemand tegen te komen en nergens was er een cafeetje te vinden om een kopje koffie te nuttigen.

Omstreeks 14:35 arriveerde we in Troyes. Troyes ligt in de Champagne streek en heeft veel kerken waarbij de kathedraal Saint-Pierre et Saint-Paul het meest in het oog springt. De bouw duurde vierhonderd jaar en heeft toch slechts één toren. Een mooie stad maar we moesten maar weer verder!

In de regio Bourgondië volgde route een deel van Het Canal du Nivernais. Dit kanaal is oorspronkelijk aangelegd om hout voor verwarming naar Parijs te vervoeren en is 180 kilometer lang. Tegenwoordig wordt het kanaal enkel nog voor de pleziervaart gebruikt.

Rond 16:00 uur kwammen we aan in Vezelay. Vezelay staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is vooral bekend als bedevaartsoord en om zijn abdijkerk, de basiliek Sainte-Marie-Madeleine, een bouwwerk uit de 11e eeuw. Daarnaast is Vézelay het toneel geweest van historisch belangrijke bijeenkomsten. Zo predikte Bernard van Clairvaux er in 1146 de Tweede Kruistocht. In 1190 genoot Vézelay het startschot van de Derde Kruistocht, met koning Filips II van Frankrijk en Richard Leeuwenhart aan het hoofd. Ook de volgende kruistochten, in 1248 en 1270, onder leiding van Lodewijk de Heilige, vertrokken vanuit Vézelay.

We bezocht het kerkje van Saint-Père aan de voet van de heuvel en reden vervolgens richting Nevers in de hoop een Camping te vinden. We arriveerde in Nevers toen het al donker was. De stadscamping was al gesloten en we moesten derhalve wild parkeren. Iets buiten de stad parkeerde we onze Camper op een parkeerplaats naast de rivier de Loire. We ronken nog een pint en gingen slapen. Het was er wel luidruchtig.