Dag 6: Lescar (FR) naar Navarette (E) - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu Dag 6: Lescar (FR) naar Navarette (E) - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu

Dag 6: Lescar (FR) naar Navarette (E)

Blijf op de hoogte en volg Harold

30 September 2017 | Spanje, Navarrete

Wederom circa 09:30uur op weg. Gisteren hadden we 313 kilometer gereden. Hopelijk zouden we vandaag een behoorlijk stuk zonder problemen kunnen rijden en toch zo nu en dan diverse plaatsen kunnen bekijken.

De dag begon bewolkt en het zou spoedig regenachtig worden.

Na circa 35 kilometer kwamen via een bergachtige route in het plaatsje Oloron-Sainte Marie. Het is een mooi oud stadje dat vroeger gelde als pleisterplaats voor de pelgrims alvorens zich aan de moeilijke tocht over de Somport pas door de Pyreneeën waagden.

Het volgende punt waar we stopte was het gehucht L'Hopital-Saint Blaise. Dit gehucht ligt tussen de eeuwenoude grens tussen Bearn en Baskenland en daar bevind zich een mooi kerkje. Er was de mogelijkheid om een excursie te volgen maar die lieten we maar passeren.

In het stadje Mauleon bezochten we de locale markt waar men streekproducten verkocht. In het stadje Saint Jean-Pied-de-Port namen we wat meer tijd om de stadsporten en de citadel te bewonderen. Het was er druk en het was hier waar we voor het eerst wandelaars tegenkwamen die de pelgrimsroute aflegde. Deze plaats ademde de route naar Compostela uit. Overal waren er verwijzingen in stad en middenstand en markeringen op de straat. Dit was overigens ook de laatste plaats voordat we de Spaanse grens zouden passeren.

Na een behoorlijke klim en uiteraard een afdaling stopte we bij het historische klooster te Roncevalles. Na een bezoek aan het klooster vervolgde we onze route.

De volgende korte stop was bij Puente la Reina en vervolgens 18 km verder Monasterio de Irache. Zoals de naam doet vermoeden is dit een oud klooster. Het ligt afgelegen en het kerkje is niet meer toegankelijk in verband met instort gevaar.

Na wat omzwervingen in verband met navigatie problemen belande we in Los Arcos. Het was tijd voor een heerlijke pint. Die hadden we verdiend vonden we! De kerk Sante Maria was een hoogte punt qua pracht en praal. Daarna naar Navarette om daar een Camping te vinden. Het was immers al 18:00 uur. Tijd om te rusten en de innerlijke mens te verstrekken. En dat zouden we zeker niet nalaten. In de camping bar ontmoette we enkele Engelse en de rest kun je raden. Tot morgen.