dag 4: De Veemarkt - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu dag 4: De Veemarkt - Reisverslag uit Garango, Burkina Faso van Harold Corstjens - WaarBenJij.nu

dag 4: De Veemarkt

Blijf op de hoogte en volg Harold

05 Februari 2017 | Burkina Faso, Garango

Vandaag vroeg opgestaan. We zijn rond 8 uur met de Jeep van het vriendenhuis naar Florentiens huis gereden. De afstand is een kleine kilometer.

Florentien was naar de kerk, die nagenoeg naast haar huis ligt. Omstreeks 9 uur was de dienst afgelopen en konden we gezamenlijk ontbijten

We hadden de spek, die we van Kees en Karin hadden meegekregen, gebakken en lekker bij het ontbijt opgegeten.

Na het ontbijt reden we naar een familie waarvan de vader gisteren (4 februari) was begraven. Hij was rond de 80 jaar oud geworden. Dat zei in ieder geval de familie, maar de officiële registratie gaf een leeftijd van 76 jaar aan. Maar deze is niet zo betrouwbaar. In ieder geval is de man erg oud geworden voor Burkineese begrippen. De gemiddelde levensverwachting ligt hier op 48-50 jaar. We hebben de familie gecondoleerd en de man was in de tuin begraven. De kuil was nog niet geheel dicht gegooid. Ook hier werden we weer ontvangen door enthousiaste kinderen, die hoopte op een kleine traktatie.

Daarna op naar de veemarkt. Er worden runderen en geiten verhandeld. Een koe kost ongeveer 200.000 Sefas. Dat is ongeveer 175 euro. We waren hier ook duidelijk een attractie. Diverse mensen wilde met ons op de foto. We hebben maar geen vee gekocht.

Daarna naar de gewone markt in het centrum van Garango. Hier verkoopt men diverse groenten, brandhout en natuurlijk slippers. Rikky en Daphne kochten elk 1 paar. Het was werkelijk een kakofonie van kleuren en geuren. Het voelde in het begin welk erg ongemakkelijk. Je hoorde hier en daar roepen; le blanc, le blanc.

In de middag brachten we een bezoek aan het weeshuis. Een moeder was een kind aan het wassen. De leiding van het weeshuis was echter niet aanwezig. Deze zijn enkel aanwezig gedurende de week. Tijdens het weekend moet men zichzelf bedruipen. Dit gebeurd veelal door familie van de weeskinderen. Uiteraard was men blij met de kleren en de lekkernij die we uitdeelde.

Morgen zouden we naar het dorp Samando, waar Florentien een kraamkliniek en school heeft opgezet, gaan. Ik keek er naar uit. We zaten avonds op het terras voor het vriendhuis naar de heldere sterrenhemel te kijken en de dag door te spreken onder het genot van een Brakina.